Ayres szenzoros-integrációs terápia

A szenzoros – integrációs terápia komplex, mind terápiás, mind elméleti módszereit tekintve, a legmodernebb pszichológiai kutatásokon alapul.
Az Ayres terápia kifejlesztője Anna Jean Ayres (1920-1988) amerikai ergoterapeuta, aki a gyermeki fejlődést figyelembe véve fejlesztette ki metódusát.
Ayres (ejtsd: írisz) szerint: az érzékelési, észlelési tapasztalatok egyik leghatékonyabb szervezője a mozgás. A terápia lényege: mozgással történő idegrendszeri érlelés, fejlesztés, felzárkóztatás.
Célja olyan szenzoros ingerek adása, amelyek elősegítik az addigiaknál érettebb, integráltabb mozgásos válaszok megjelenését. Ezek azonban nem taníthatók, nem is erőltethetők, az ingerek felkínálásával előcsalogathatók.
Speciális eszközkészlettel bír, mely változatos lehetőségeket nyújt a gyakorlásra, fejlődésre, mindezt játékos feltételekkel. Irányítása indirekt, de nagyfokú tudatosságot igényel a szakember részéről.

Mit is jelent ez tulajdonképpen?

Azt, hogy a mozgás és az érzékelési rendszer fejlesztése együttesen történik meg. Mivel a mozgás és az érzékszervek is szoros kapcsolatban vannak az érzelmekkel, ez a módszer nagyon eredményesen alkalmazható a pszichés problémákkal küzdő gyermekek esetében, így figyelemzavaros, hiperaktív, önértékelési zavarokkal, vagy tanulási nehézségekkel küzdő nebulóknál. A foglalkozásokon speciális eszközök (labdák, hálók, tölcsérek) segítségével az agy megfelelő részét ingerlik. A kutatások ugyanis bebizonyították, hogy az egyensúlyi rendszert ingerelve az agyban beindulnak azok a biokémiai folyamatok, amelyek elvezethetnek az összehangolt idegrendszeri működés kialakulásához.

Milyen esetben javasolt?

  • szülési traumák után, mikor a csecsemő nyugtalan, rossz alvó nehezen adaptálja az új körülményeket,
  • megkésett mozgásfejlődésnél, mert ilyenkor a csecsemő valamennyi észlelési és tanulási funkciója megkésve kezd fejlődni
  • mozgássérült gyermekeknek, mert eszközök által új mozgásélményben van részük, mely segíti a különböző testhelyzetek adaptálását, mozgásos válasz elindítását,
  • ügyetlen, összerendezetlen mozgású gyermekek sok-sok olyan mozgásformát, eszközt tapasztalnak meg az Ayres terápia során, melyek fejlesztik a koordinációt, az egyensúlyt, a figyelmet és a koncentrációt,
  • hiperaktivitás, viselkedészavar esetén
  • tanulási problémák fennállásánál,
  • autisztikus megnyilvánulások,
  • cerebrális parézis esetén,

illetve, ha a következő kérdésekre igennel válaszol:

Milyen idős kórtól ajánlható?

  • csecsemőknek – akár 1 napos kórtól
  • óvodásoknak
  • kisiskolásoknak

heti 2-3 alkalommal.

A fejlesztő órák egyénileg és kiscsoportos keretek között történnek előre egyeztetett időpontban!

Nagy Judit gyógypedagógus

+36 30/316-1057

Bejelentkezést kérünk!